Progres Pszczyna – badania psychologiczne, psycholog, psychoterapia, pedagog, nauka czytania

Diagnoza Procesów Integracji Sensomotorycznej (SI)

Diagnoza Procesów Integracji Sensomotorycznej (SI) w Centrum Progres w Pszczynie.

Mózg każdego z nas stale odbiera, porządkuje i przetwarza informacje zmysłowe (uzyskane przez dotyk, czucie głębokie, zmysł równowagi, wzrok, słuch, węch i smak), aby połączyć je ze sobą i wcześniejszymi doświadczeniami, a w końcu odpowiedzieć na nie właściwym zachowaniem. Ten proces nazywamy integracją sensoryczno-motoryczną.

Zaburzenia integracji sensorycznej są częstą przyczyną występujących u dzieci problemów w rozwoju, zachowaniu, a także nauce szkolnej. Wczesne wykrycie trudności i postawienie diagnozy SI daje szansę na skuteczną pomoc dziecku.

Diagnoza integracji sensorycznej (SI) w Progres w Pszczynie to proces oceny funkcjonowania układu nerwowego dziecka pod kątem przetwarzania bodźców sensorycznych. W sytuacji, gdy występują trudności z koordynacją ruchową, równowagą, koncentracją czy reakcjami na bodźce, przeprowadzenie specjalistycznej diagnozy pozwala zrozumieć przyczyny tych problemów. Dzięki dokładnej analizie możliwe jest określenie deficytów w obszarze integracji sensorycznej oraz wskazanie odpowiednich metod wsparcia terapeutycznego.

W Progres w Pszczynie diagnoza SI realizowana jest za pomocą wystandaryzowanych narzędzi diagnostycznych oraz testów klinicznych, które pozwalają ocenić, jak dziecko przetwarza bodźce sensoryczne – wzrokowe, słuchowe, dotykowe oraz proprioceptywne (czucie głębokie) i przedsionkowe (równowaga).

Kiedy zalecana jest diagnoza SI?

Diagnoza integracji sensorycznej (SI) jest zalecana w sytuacjach, gdy zauważysz:

  • Trudności z koordynacją ruchową lub utrzymaniem równowagi,
  • Nadwrażliwość lub obniżoną wrażliwość na bodźce (np. dotyk, hałas),
  • Opóźnienia w rozwoju ruchowym lub mowy,
  • Problemy z koncentracją, nauką lub adaptacją w przedszkolu/szkole,
  • Nadmierną potrzebę ruchu (tzw. „niepokój ruchowy”) lub unikanie aktywności fizycznej,
  • Nieprawidłowe reakcje na sytuacje sensoryczne (np. odrzucanie nowych ubrań, problem z jedzeniem określonych konsystencji).

Dzieci z zaburzeniami Integracji Sensomotorycznej (SI) lubią:

Jeden rodzaj jedzenia” – wskazuje na wybiórczość pokarmową, co często towarzyszy nadwrażliwości smakowej, dotykowej lub węchowej. Może to świadczyć o problemach sensorycznych związanych z przetwarzaniem bodźców zmysłowych (np. faktura, zapach, smak jedzenia).

Dobrze znane miejsca, zabawy indywidualne” – podkreśla potrzebę stałości, przewidywalności i unikania nowych, nieznanych sytuacji. Wynika to z niepewności sensorycznej i trudności adaptacyjnych w przetwarzaniu bodźców z otoczenia.

Chodzenie na palcach” – to typowy objaw zaburzeń integracji sensorycznej, często powiązany z nadwrażliwością dotykową stóp lub trudnościami z równowagą i propriocepcją (czuciem głębokim).

Szorstkie lub miękkie ubrania” – wskazuje na specyficzne potrzeby sensoryczne związane z dotykiem. Dzieci mogą szukać konkretnego rodzaju stymulacji (miękka, delikatna faktura) lub unikać dyskomfortu spowodowanego drażniącym materiałem.

Ekstremalne przeżycia sensoryczne” – np. huśtanie się, skakanie, obracanie się, mocne dociski. Dzieci z zaburzeniami sensorycznymi często poszukują intensywnej stymulacji, by regulować swój układ nerwowy (szukanie bodźców związanych z równowagą, ruchem i propriocepcją).

Jakie trudności mogą mieć dzieci z zaburzeniami Integracji Sensomotorycznej (SI)

Problemy z samodzielnym żuciem, piciem i połykaniem:

    • Mogą wynikać z nadwrażliwości w obrębie jamy ustnej (np. nietolerancja pewnych tekstur pokarmów).
    • Niedostateczna koordynacja ruchowa może utrudniać precyzyjne ruchy, takie jak trzymanie kubka czy kontrolowanie przełykania.

Problemy z zasypianiem:

    • Nadwrażliwość na bodźce, takie jak światło, dźwięk czy tekstura pościeli, może powodować dyskomfort i trudności w relaksacji.
    • Układ nerwowy dzieci z zaburzeniami sensorycznymi często jest w stanie nadmiernego pobudzenia, co utrudnia wyciszenie przed snem.

Problemy z koncentracją uwagi:

    • Układ sensoryczny nieprawidłowo przetwarza bodźce, co prowadzi do łatwego rozpraszania się.
    • Brak zdolności do „filtrowania” nieistotnych bodźców, np. dźwięków w tle, może powodować trudności z skupieniem się na jednej czynności.

Problemy z siedzeniem lub staniem w jednym miejscu:

Dzieci mogą odczuwać potrzebę ciągłego ruchu (podwrażliwość proprioceptywna – potrzeba bodźców związanych z ruchem).

Mogą czuć dyskomfort, siedząc nieruchomo, ponieważ ich ciało nie dostaje odpowiednich sygnałów o pozycji w przestrzeni.

Problemy z pisaniem, wycinaniem, rysowaniem:

    • Niedostateczna kontrola motoryki małej, wynikająca z problemów z koordynacją ręka-oko.
    • Trudności z siłą nacisku na przybory do pisania lub narzędzia do wycinania.

Problemy ze zrozumieniem poleceń:

    • Mogą wynikać z trudności w przetwarzaniu słuchowym, przez co dziecko ma trudności z interpretacją informacji ustnych.
    • Dzieci z zaburzeniami sensorycznymi mogą potrzebować więcej czasu na przetwarzanie informacji i odpowiedź.

Takie zachowania mogą świadczyć o zaburzeniach integracji sensorycznej, które warto poddać specjalistycznej diagnozie w celu wsparcia rozwoju dziecka.

Na czym polega diagnoza SI w Progres w Pszczynie?
  • Wywiad z rodzicami dotyczący rozwoju sensorycznego i psychomotorycznego dziecka,
  • Kwestionariusz Rozwoju Sensomotorycznego – narzędzie oceniające obszary przetwarzania bodźców,
  • Obserwację Kliniczną – analiza reakcji dziecka w trakcie prób motorycznych,
  • Wybrane testy i kwestionariusze diagnostyczne, dostosowane przez terapeutę SI.

Po zakończeniu diagnozy terapeuta sporządza szczegółowy raport, który oprócz wyników badania zawiera wskazówki do pracy terapeutycznej z dzieckiem.

Dlaczego Warto Wybrać Progres?
Poznaj nasze Centrum Progres – zapraszamy do naszych mediów społecznościowych!

Diagnoza Psychologiczna

Skala Inteligencji Stanford-Binet5 dla dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych w Progres Pszczyna.