Diagnoza Procesów Integracji Sensomotorycznej (SI) w Centrum Progres w Pszczynie.
Mózg każdego z nas stale odbiera, porządkuje i przetwarza informacje zmysłowe (uzyskane przez dotyk, czucie głębokie, zmysł równowagi, wzrok, słuch, węch i smak), aby połączyć je ze sobą i wcześniejszymi doświadczeniami, a w końcu odpowiedzieć na nie właściwym zachowaniem. Ten proces nazywamy integracją sensoryczno-motoryczną.
Zaburzenia integracji sensorycznej są częstą przyczyną występujących u dzieci problemów w rozwoju, zachowaniu, a także nauce szkolnej. Wczesne wykrycie trudności i postawienie diagnozy SI daje szansę na skuteczną pomoc dziecku.
Diagnoza integracji sensorycznej (SI) w Progres w Pszczynie to proces oceny funkcjonowania układu nerwowego dziecka pod kątem przetwarzania bodźców sensorycznych. W sytuacji, gdy występują trudności z koordynacją ruchową, równowagą, koncentracją czy reakcjami na bodźce, przeprowadzenie specjalistycznej diagnozy pozwala zrozumieć przyczyny tych problemów. Dzięki dokładnej analizie możliwe jest określenie deficytów w obszarze integracji sensorycznej oraz wskazanie odpowiednich metod wsparcia terapeutycznego.
W Progres w Pszczynie diagnoza SI realizowana jest za pomocą wystandaryzowanych narzędzi diagnostycznych oraz testów klinicznych, które pozwalają ocenić, jak dziecko przetwarza bodźce sensoryczne – wzrokowe, słuchowe, dotykowe oraz proprioceptywne (czucie głębokie) i przedsionkowe (równowaga).
Kiedy zalecana jest diagnoza SI?
Diagnoza integracji sensorycznej (SI) jest zalecana w sytuacjach, gdy zauważysz:
- Trudności z koordynacją ruchową lub utrzymaniem równowagi,
- Nadwrażliwość lub obniżoną wrażliwość na bodźce (np. dotyk, hałas),
- Opóźnienia w rozwoju ruchowym lub mowy,
- Problemy z koncentracją, nauką lub adaptacją w przedszkolu/szkole,
- Nadmierną potrzebę ruchu (tzw. „niepokój ruchowy”) lub unikanie aktywności fizycznej,
- Nieprawidłowe reakcje na sytuacje sensoryczne (np. odrzucanie nowych ubrań, problem z jedzeniem określonych konsystencji).
Dzieci z zaburzeniami Integracji Sensomotorycznej (SI) lubią:
” Jeden rodzaj jedzenia” – wskazuje na wybiórczość pokarmową, co często towarzyszy nadwrażliwości smakowej, dotykowej lub węchowej. Może to świadczyć o problemach sensorycznych związanych z przetwarzaniem bodźców zmysłowych (np. faktura, zapach, smak jedzenia).
„Dobrze znane miejsca, zabawy indywidualne” – podkreśla potrzebę stałości, przewidywalności i unikania nowych, nieznanych sytuacji. Wynika to z niepewności sensorycznej i trudności adaptacyjnych w przetwarzaniu bodźców z otoczenia.
„Chodzenie na palcach” – to typowy objaw zaburzeń integracji sensorycznej, często powiązany z nadwrażliwością dotykową stóp lub trudnościami z równowagą i propriocepcją (czuciem głębokim).
„Szorstkie lub miękkie ubrania” – wskazuje na specyficzne potrzeby sensoryczne związane z dotykiem. Dzieci mogą szukać konkretnego rodzaju stymulacji (miękka, delikatna faktura) lub unikać dyskomfortu spowodowanego drażniącym materiałem.
„Ekstremalne przeżycia sensoryczne” – np. huśtanie się, skakanie, obracanie się, mocne dociski. Dzieci z zaburzeniami sensorycznymi często poszukują intensywnej stymulacji, by regulować swój układ nerwowy (szukanie bodźców związanych z równowagą, ruchem i propriocepcją).
Jakie trudności mogą mieć dzieci z zaburzeniami Integracji Sensomotorycznej (SI)
Problemy z samodzielnym żuciem, piciem i połykaniem:
- Mogą wynikać z nadwrażliwości w obrębie jamy ustnej (np. nietolerancja pewnych tekstur pokarmów).
- Niedostateczna koordynacja ruchowa może utrudniać precyzyjne ruchy, takie jak trzymanie kubka czy kontrolowanie przełykania.
Problemy z zasypianiem:
- Nadwrażliwość na bodźce, takie jak światło, dźwięk czy tekstura pościeli, może powodować dyskomfort i trudności w relaksacji.
- Układ nerwowy dzieci z zaburzeniami sensorycznymi często jest w stanie nadmiernego pobudzenia, co utrudnia wyciszenie przed snem.
Problemy z koncentracją uwagi:
- Układ sensoryczny nieprawidłowo przetwarza bodźce, co prowadzi do łatwego rozpraszania się.
- Brak zdolności do „filtrowania” nieistotnych bodźców, np. dźwięków w tle, może powodować trudności z skupieniem się na jednej czynności.
Problemy z siedzeniem lub staniem w jednym miejscu:
Dzieci mogą odczuwać potrzebę ciągłego ruchu (podwrażliwość proprioceptywna – potrzeba bodźców związanych z ruchem).
Mogą czuć dyskomfort, siedząc nieruchomo, ponieważ ich ciało nie dostaje odpowiednich sygnałów o pozycji w przestrzeni.
Problemy z pisaniem, wycinaniem, rysowaniem:
- Niedostateczna kontrola motoryki małej, wynikająca z problemów z koordynacją ręka-oko.
- Trudności z siłą nacisku na przybory do pisania lub narzędzia do wycinania.
Problemy ze zrozumieniem poleceń:
- Mogą wynikać z trudności w przetwarzaniu słuchowym, przez co dziecko ma trudności z interpretacją informacji ustnych.
- Dzieci z zaburzeniami sensorycznymi mogą potrzebować więcej czasu na przetwarzanie informacji i odpowiedź.
Takie zachowania mogą świadczyć o zaburzeniach integracji sensorycznej, które warto poddać specjalistycznej diagnozie w celu wsparcia rozwoju dziecka.
Na czym polega diagnoza SI w Progres w Pszczynie?
- Wywiad z rodzicami dotyczący rozwoju sensorycznego i psychomotorycznego dziecka,
- Kwestionariusz Rozwoju Sensomotorycznego – narzędzie oceniające obszary przetwarzania bodźców,
- Obserwację Kliniczną – analiza reakcji dziecka w trakcie prób motorycznych,
- Wybrane testy i kwestionariusze diagnostyczne, dostosowane przez terapeutę SI.
Po zakończeniu diagnozy terapeuta sporządza szczegółowy raport, który oprócz wyników badania zawiera wskazówki do pracy terapeutycznej z dzieckiem.
Dlaczego Warto Wybrać Progres?
- Nasi specjaliści to doświadczeni diagności posiadający odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia do wykonywania badań.
- Rozumiemy, że każdy z nas jest inny. Dlatego dopasowujemy nasze metody diagnozy i terapii do indywidualnych potrzeb danej osoby.
- Uważamy, że współpraca z rodziną/ osobami bliskimi/ placówkami jest kluczem do sukcesu terapii. Staramy się włączać w proces diagnostyczny i terapeutyczny danej osoby.
- Stale śledzimy najnowsze badania i opracowujemy innowacyjne metody diagnozy oraz terapii, aby zapewnić najlepsze możliwe rezultaty.
- Nasze centrum zostało tak zaprojektowane , aby każdy poczuł się tutaj komfortowo i bezpiecznie podczas wizyt.
- Zapraszamy do kontaktu z PROGRES Centrum Diagnozy, Edukacji i Terapii w Pszczynie, gdzie oferujemy profesjonalną i kompleksową m. in diagnozę w kierunku autyzmu z wykorzystaniem ADOS-2.
Poznaj nasze Centrum Progres – zapraszamy do naszych mediów społecznościowych!
Diagnoza Psychologiczna
Skala Inteligencji Stanford-Binet5 dla dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych w Progres Pszczyna.