Progres Pszczyna – badania psychologiczne, psycholog, psychoterapia, pedagog, nauka czytania

Terapia

Terapia Indywidualna

Oferta skierowana jest do osób borykających się z różnego rodzaju trudnościami (poznawczymi, emocjonalnymi, społecznymi), które utrudniają im prawidłowe funkcjonowanie.

Proponujemy zajęcia terapeutyczne dla osób z obniżoną samooceną, po traumach, z lękami, moczeniem mimowolnym. Praca z dzieckiem różni się, w zależności od zgłaszanych problemów, wieku i rzeczywistego poziomu funkcjonowania.

Zajęcia mają charakter indywidualnych spotkań z psychologiem. Podjęcie terapii poprzedza spotkanie z rodzicami.

Terapia pedagogiczna ma na celu niesienie pomocy dzieciom i młodzieży, u których występują zaburzenia i nieprawidłowości rozwojowe, w tym także trudności w uczeniu się. osłabioną percepcją słuchową i koncentracją. Proponujemy zajęcia dla dzieci przedszkolnych, szkolnych oraz młodzieży. Terapia może mieć charakter indywidualny, bądź grupowy oraz inne zajęcia w zależności od potrzeb.

Oferowane formy terapii indywidualnej:

  • terapia przygotowująca dzieci do rozpoczęcia edukacji szkolnej,
  • terapia dzieci z trudnościami w nauce czytania i pisania,
  • terapia dzieci mających trudności z poprawną pisownią,
  • rehabilitacja wyższych funkcji słuchowych, czyli zajęcia terapeutyczne dla dzieci z wadą słuchu, Centralnymi Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego lub osłabioną percepcją słuchową,
  • terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną,
  • terapia ręki.

Psychoterapia polega na leczeniu zaburzeń psychicznych, rehabilitacji i profilaktyce zaburzeń psychicznych specyficznymi metodami psychoterapeutycznymi, w oparciu o unikalną, specyficznie oddziałującą relację pacjenta z psychoterapeutą, tj. specjalistą mającym określone kwalifikacje i kompetencje (Polska Federacja Psychoterapii).

W naszym Centrum pracują psychologowie, psychoterapeuci i terapeuci prowadzący terapię indywidualną, terapię par oraz terapię rodzinną.

Terapia skierowana jest do niemowląt, małych dzieci, dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, młodzieży i dorosłych.

Proponujemy:

  • terapię i diagnozę prostego opóźnionego rozwoju mowy,
  • terapię i diagnozę wad wymowy,
  • terapię niedokształcenia mowy o typie afazji,
  • terapię wad wymowy u osób z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem, porażeniem mózgowym,
  • terapię wybiórczości pokarmowej (stymulacja sensoryczna aparatu artykulacyjnego, karmienie terapeutyczne)
  • terapię miofunkcjonalną wg Anity Kitel. Jest to terapia dzieci i dorosłych z zaburzeniami w zakresie zaburzeń miofunkcjonalnych m.in. niedomykalność ust, ślinienie, seplenienie międzyzębowe, problemy z pionizacją języka, wady zgryzu
  • ETT-HNO Elastic Terapeutic Taping. Kinesiotepig w logopedii metoda wspomagajaca funkcjonowanie mięśni. Polega na sensorycznym oddziaływaniu na układ mięśniowo-powięziowy w obszarze: dysfunkcji skroniowo żuchwowych, problemach z domykaniem
    ust, wsparciu w wadach wymowy, stabilizacja żuchwy, bruksizm,
  • terapię sensomotoryczną i korekcję dysfunkcji ustno-twarzowych wg dr Anny Regner.

Mózg każdego z nas stale odbiera, porządkuje i przetwarza informacje zmysłowe (uzyskane przez dotyk, czucie głębokie, zmysł równowagi, wzrok, słuch, węch i smak), aby połączyć je ze sobą i wcześniejszymi doświadczeniami, a w końcu odpowiedzieć na nie właściwym zachowaniem. Ten proces nazywamy integracją sensoryczno-motoryczną. Zaburzenia integracji sensorycznej są częstą przyczyną występujących u dzieci problemów w rozwoju, zachowaniu, a także nauce szkolnej. Terapia SI polega na dostarczeniu kontrolowanej ilości bodźców sensorycznych, działających korekcyjnie na układ nerwowy dziecka. Zajęcia prowadzone są na specjalistycznym sprzęcie. Terapia jest dla dziecka „naukową zabawą”.

Terapia integracji sensorycznej jest adresowana do dzieci:

  • z nadmierną lub zbyt małą wrażliwością na bodźce sensoryczne (dotykowe, wzrokowe, słuchowe, węchowe i smakowe oraz ruch)
  • nadaktywnych ruchowo lub unikających aktywności ruchowej,
  • impulsywnych lub wycofanych,
  • ze słabą koncentracją uwagi,
  • opóźnieniami i dysharmoniami w rozwoju ruchowym, problemami z koordynacją,
  • opóźnieniem rozwoju mowy,
  • trudnościami w nauce,
  • słabą organizacją zachowania,
  • towarzyszącym niskim poczuciem własnej wartości.


Rozpoczęcie terapii poprzedza diagnoza integracji sensorycznej. Diagnoza obejmuje: wywiad z rodzicami dotyczący rozwoju sensorycznego i psychomotorycznego dziecka, wypełnienie Kwestionariusza Rozwoju Sensomotorycznego, obserwację dziecka w trakcie wykonywania prób motorycznych (Obserwacja Kliniczna), wybrane przez terapeutę testy i kwestionariusze. Po zakończeniu diagnozy terapeuta sporządza raport, który oprócz wyników badania zawiera wskazówki do pracy terapeutycznej z dzieckiem.

Terapię Integracji Międzypółkulowej prowadzimy w oparciu o program „Dziecko w równowadze” autorstwa Renaty Borowieckiej. Program obejmuje ćwiczenia ukierunkowane na usprawnianie interakcji układu słuchowego, motorycznego i układu równowagi.

Jak podaje jego autorka program tworzy podstawy dla prawidłowego odbierania i reagowania na bodźce wielozmysłowe kształtując kompetencje neurofizjologiczne dziecka dla prawidłowego rozwoju funkcji poznawczych, skutecznych procesów uczenia i komunikacji.

Rozpoczęcie terapii poprzedza ocena istotnych dla dzieci z APD umiejętności jak: równowaga, koordynacja, przekraczanie środkowej linii ciała i inne.

Program „Dziecko w równowadze” skierowany przede wszystkim do dzieci w wieku szkolnym z Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego (APD).

Jest bardzo dobrym dopełnieniem treningów słuchowych takich jak Indywidualna Stymulacja Słuchu Johansena, Aktywny Trening Słuchowy Neuroflow, trening metodą Tomatisa.

Terapia ręki indywidualne działania i ćwiczenia umożliwiające usprawnienie mechanizmów odpowiedzialnych za kontrolowanie ruchów kończyny górnej. Celem terapii ręki jest m.in.: poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej, stabilizacja mięśni ręki i obręczy barkowej, a także zwiększenie zdolności manipulacyjnych dłoni.

Terapia ręki – wskazania

Wskazaniem do terapii ręki są m.in:

  • trudności w planowaniu ruchowym,
  • problemy z koordynacją pracy rąk,
  • problemy z nauką samoobsługi, jak ubieranie się, zapinanie guzików,
  • nieadekwatne dostosowanie siły i szybkości ruchów do wykonywanej czynności,
  • zaburzenia sprawności grafomotorycznej – dziecko nie lubi lub nie umie wycinać, rysować, malować, ma niedokładne i niestaranne pismo,
  • trudności w trzymaniu kredek ołówka, innego narządu piszącego ,przedmioty wypadają z dłoni lub przebijają kartkę pod ich naciskiem,
  • trudności z koncentracją,
  • nieprawidłowa postawa ciała,
  • niechęć do dotykania różnych faktur,
  • zaburzenia koordynacji oko–ręka,
  • zbyt wolne lub zbyt szybkie tempo wykonywania różnych czynności manualnych, co prowadzi do niestaranności,
  • zaburzenia napięcia mięśniowego w obrębie obręczy barkowej lub całego ciała (wzmożone bądź obniżone napięcie mięśniowe).


Trudności te wpływają na obniżoną jakoś pisma, pismo jest nieestetyczne lub nieczytelne, dziecko nie nadąża zapisywać, boli go ręka. Prace plastyczne dzieci są mało estetyczne. Dziecko ma trudności z samoobsługą itp.

Indywidualna Stymulacja Słuchu została stworzona przez duńskiego nauczyciela i psychologa dra Kjelda Johansena. Jest programem opierającym się na szczegółowej diagnozie wykonywanej na audiometrze. Dzięki tej metodzie możemy pobudzać ośrodki w mózgu odpowiedzialne za przetwarzanie słuchowe specjalnie przygotowaną muzyką instrumentalną. Jest ona tak skomponowana, by obejmować swoim zakresem różne częstotliwości potrzebne do stymulacji słuchowej, dzięki czemu człowiek może nauczyć się słyszeć dźwięki o tej częstotliwości, które wcześniej uchodziły jego uwadze. Nawet dziecko, które normalnie słyszy (ma prawidłowy słuch fizjologiczny) może mieć problem z przetwarzaniem bodźców słuchowych.

Trening słuchowy adresowany jest do dzieci, młodzieży i dorosłych:

  • z opóźnionym rozwojem mowy,
  • z zaburzeniami uwagi i percepcji słuchowej,
  • z nadwrażliwością na dźwięki,
  • z zaburzeniami koncentracji uwagi,
  • z dysleksją i innymi specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
  • z trudnościami w nauce matematyki,
  • z Centralnymi Zaburzeniami Przetwarzania słuchowego,
  • z wadą słuchu
  • z zaburzeniami integracji sensomotorycznej,
  • z ADHD,
  • z trudnościami w rozumieniu ivzapamiętywaniu instrukcji oraz poleceń,
  • z AUTYZMEM, Zespołem Aspergera i powiązanymi zaburzeniami,
  • z problemami z zasypaniem, niespokojnym snem,
  • wspomaga proces nauki języków obcych.

A także osób dorosłych w sytuacji:

  • osłabionej koncentracji uwagi,
  • stresu,
  • okresu przekwitania,
  • podczas nauki języków obcych.

Neuroflow® Aktywny Trening Słuchowy jest skierowany do dzieci i młodzieży z zaburzeniami przetwarzania słuchowego (centralnymi zaburzeniami słuchu) oraz dzieci z grupy ryzyka tych zaburzeń już od 4 roku życia. Został opracowany przez polskich specjalistów na podstawie najnowszych osiągnięć naukowych.

Neuroflow® Aktywny Trening Słuchowy usprawnia procesy komunikowania i uczenia się. Rozwija rozumienie słuchanego tekstu, uważność i pamięć krótkotrwałą. Dodatkowo trening stymuluje rozwój prawidłowej artykulacji oraz sprawności narracyjnej, a w onsekwencji rozwija umiejętność swobodnego wypowiadania się.

Program ćwiczeń jest dostosowany do indywidualnych potrzeb i możliwości każdego pacjenta. Tempo pracy i stopnień trudności są modyfikowane, tak aby zadania nie były zbyt łatwe, ani zbyt trudne. Trening słuchowy ma zazwyczaj trzy etapy, które łącznie trwają około ośmiu miesięcy. Każdy etap poprzedzony jest diagnozą, na podstawie której specjaliści przygotowują indywidualny program ćwiczeń. Sesje treningowe powinny odbywać się 3 razy w tygodniu, przy czym każda z nich trwa ok. 20-25 min. Uzupełnieniem treningu słuchowego powinny być ćwiczenia utrwalające schemat ciała, orientację w przestrzeni, ćwiczenia równoważne, koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej oraz ćwiczenia ruchowe połączone ze stymulacją wyższych funkcji słuchowych.

Trening Neuroflow prowadzony jest on-line. Może być prowadzony w domu, pod kontrolą rodzica lub w gabinecie terapeuty.

Dostęp do platformy można uzyskać po przebyciu specjalistycznej diagnozy.

Diagnoza metodą Neuroflow jest badaniem w kierunku występowania zaburzeń przetwarzania słuchowego (CAPD), Diagnoza jest kilkuetapowa i obejmuje:

  • szczegółowy wywiad dotyczący rozwoju dziecka oraz wypełnienie kwestionariusza zawierającego pytania dotyczące trudności dziecka w uczeniu się i komunikacji,
  • badanie audiometrii tonalnej, czyli ocenę czułości słuchu dziecka (sprawdzenie, czy dziecko nie ma niedosłuchu),
  • cenę wyższych funkcji słuchowych baterią znormalizowanych testów Neuroflow. Testy różnią się w zależności od wieku dziecka i polegają, m.in. na powtarzaniu słów/zdań na tle szumu, cyfr, które słyszane są jednocześnie w prawym i lewym uchu, wysłuchiwaniu przerw w szumie, różnic pomiędzy dźwiękami w zakresie ich wysokości.

Po zakończeniu badania w kierunku zaburzeń przetwarzania słuchowego CAPD diagnosta omawia z rodzicami Raport z badania. Raport zawiera informacje dotyczące tego, jakimi narzędziami dziecko zostało zbadane, co badają poszczególne testy oraz jakie wyniki
uzyskało dziecko. Przeprowadzenie diagnozy jest warunkiem podjęcia aktywnego treningu słuchowego Neuroflow. Po każdym etapie treningu zalecana jest diagnoza kontrolna, która pozwala ocenić postępy dziecka i podjąć decyzję co do dalszego postępowania.

Sensomotoryczna Terapia Widzenia STW® to program diagnostyczno – terapeutyczny opracowany przez Agnieszkę Rosę skierowany do dzieci z trudnościami w nauce czytania i pisania, dysleksją i dysgrafią, osłabioną pamięcią, obniżoną koordynacją wzrokowo- ruchową, zaburzeniami koncentracji uwagi. STW łączy terapię widzenia ze stymulacją sensoryczną i słuchową. Może być uzupełnieniem prowadzonej terapii SI, terapii ręki, terapii ortoptycznej lub terapii pedagogicznej.

Zapraszamy dzieci z wadami postawy, asymetrią ciała, wadami stóp, koślawością kolan, zaburzonym napięciem mięśniowym, opóźnionym rozwojem ruchowym, zaburzeniami równowagi i koordynacji, trudnościami z motoryką dużą i małą, a także dzieci zmagające się z różnymi chorobami przewlekłymi i wrodzonymi.

Terapia ma na celu osiągnięcie jak największej sprawności i samodzielności dziecka. Oprócz utrzymania efektów i osiągania nowych celów psychoruchowych fizjoterapia ma na celu prewencję zmian związanych z zaburzeniem. Łączy w sobie różnorodne metody terapeutyczne.

Fizjoterapeuta dziecięcy zajmuje się pacjentami od wieku niemowlęcego aż do ukończenia przez nich 18. roku życia.

Terapia Grupowa - Warsztaty

Celem zajęć jest nauczenie dzieci konkretnych umiejętności składających się na funkcjonowanie społeczne. Zajęcia przeznaczone są dla dzieci: mających trudności z funkcjonowaniem w grupie oraz dla dzieci z zaburzeniami rozwojowymi, np. z zespołem Aspergera czy autyzmem.

TUS to zajęcia prowadzone w małych grupach (od 4 do 6 osób). Odbywają się cyklicznie, raz w tygodniu i trwają 50 minut. Pierwsze spotkanie odbywa się tylko z rodzicami i ma charakter rekrutacyjny, służy zebraniu informacji na temat dziecka i jego trudności, a jego celem jest dopasowanie oddziaływania terapeutycznego do aktualnego poziomu funkcjonowania konkretnego uczestnika. Kolejne spotkania poświęcone są na pracę grupową z dziećmi. Uczestnicy pracują miedzy innymi nad rozwijaniem kompetencji społecznych, takich jak nawiązywanie i podtrzywywanie relacji, przyjmowanie odmowy, radzenie sobie ze złością. Część zajęć poświęcona jest rozpoznawaniu, nazywaniu i wyrażaniu przeżywanych emocji. Na ostatnim spotkaniu terapeuci omawiają z rodzicami zmiany, jakie zaszły w zachowaniu dziecka i ustalają dalsze kroki postępowania. TUS-trening umiejętności społecznych

Nie potrafisz mówić NIE? Brak Ci stanowczości? Trudno Ci poradzić sobie z porażką? Zapraszamy na warsztaty dla dzieci i młodzieży ASERTYWNOŚĆ. Zajęcia obejmują cykl sześciu spotkań, prowadzonych przez dwie terapeutki.

MAŁE GRUPY – PRZYJAZNA ATMOSFERA – SKUTECZNE METODY PRACY

Nieśmiałość i towarzysząca jej często zaniżona samoocena zaburzają rozwój dziecka, uniemożliwiając mu korzystanie z posiadanych zasobów, blokując zdolność wyrażania siebie, przeżywanych emocji i odczuwanych potrzeb. W konsekwencji dzieci nierzadko doświadczają odrzucenia przez rówieśników, nie potrafią zintegrować się z grupą, znaleźć przyjaciół. Proponowane przez nas zajęcia mają na celu wsparcie dziecka w rozwoju społeczno – emocjonalnym poprzez kształtowanie umiejętności rozpoznawania własnych mocnych i słabych stron oraz przeżywanych emocji, budowanie pozytywnej samooceny, uczenie nawiązywania i podtrzymywania kontaktów z rówieśnikami, zapoznanie z technikami asertywności i relaksacji.

Zajęcia odbywają się w małych grupach.

Skuteczne sposoby utrwalania i zapamiętania zasad ortograficznych dla dzieci w wieku szkolnym – terapia ortograficzna

Dobra znajomość zasad ortograficznych i umiejętność zastosowania ich w pisowni pomaga unikać błędów.

Dzieci poznają je w szkole stopniowo, jednak zasady pisowni w języku polskim nie należą niestety do najłatwiejszych. Mnogość reguł i liczne wyjątki nie ułatwiają nauki. Wkuwanie ich na pamięć, bez zrozumienia, mija się z celem, jeżeli dziecko nie będzie potrafiło wykorzystać ich w praktyce. Naukę można uprzyjemnić i usprawnić wykorzystując różne techniki skutecznego zapamiętania zasad prawidłowej pisowni.

Zapraszamy na zajęcia grupowe w grupach 4-6 osób.

Zajęcia dotyczą stymulowania i rozwijania zaburzonych funkcji słuchowych, wszechstronnego rozwoju dziecka, sprawności komunikacyjnej oraz współdziałania zmysłów: słuch – wzrok – ruch.

Cele programu są następujące:

  • ćwiczenia percepcji słuchowej,
  • ćwiczenia percepcji słuchowej,
  • kształtowanie wrażliwości ruchowej,
  • ćwiczenia uwagi słuchowej, pamięci sekwencyjnej, świeżej,
  • doskonalenie umiejętności koncentracji i uwagi na bodźcach słuchowych,
  • ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej, słuchu fonematycznego,
  • ćwiczenia oddechowe,
  • ćwiczenia rytmiczne,
  • ćwiczenia w naśladowaniu dźwięków, ruchów,
  • trening wypowiadania się,
  • poszerzanie zasobu słownictwa,
  • rozwijanie logicznego myślenia, wnioskowania,
  • trening czytania ze zrozumieniem,
  • doskonalenie poprawnego pisania.

Zajęcia ogólnorozwojowe dla dzieci w wieku 5-7 lat przygotowujące do pójścia do szkoły.

Podjęcie nauki szkolnej jest dla wielu dzieci wyzywaniem. Dodatkowe wsparcie w postaci zajęć stymulujących rozwój poznawczy, sensomotoryczny i emocjonalny ułatwi im ten krok, pomoże łagodnie wejść w rolę ucznia.

Grupowe zajęcia adaptacyjne dla dzieci 2 i 3 – letnich, przygotowujące do przedszkola. W małej grupie i bardzo przyjaznej atmosferze przyszłe przedszkolaki uczą się pracy i zabawy w zespole rówieśniczym.

Dogoterapia polega na celowym wprowadzeniu odpowiednio wyselekcjonowanego lub wyszkolonego psa w proces terapii, rehabilitacji, rozwoju czy edukacji. Jest to metoda wspomagająca i wzmacniająca osiąganie założonych celów. Pozytywny wpływ zwierzęcia wykorzystuje się, według definicji międzynarodowych, w:

  • Terapii w Asyście Zwierząt (Animal Assisted Therapy) – polega na pracy zespołu specjalista terapii + zwierzę w celu poprawy funkcjonowania pacjenta w obszarze fizycznym, poznawczym czy behawioralnym.
  • Edukacji w Asyście Zwierząt (Animal Assisted Education) – cel pedagogiczny lub edukacyjny jest osiągany przy pomocy zespołu nauczyciel + zwierzę.
  • Zajęć w Asyście Zwierząt (Animal Assisted Activity) – jest to spotkanie z zespołem człowiek plus zwierzę, w celach motywacyjnych, edukacyjnych czy rekreacyjnych.


Dogoterapia wspomaga procesy rehabilitacji w obszarach: psychicznym, fizycznym, społecznymi i w edukacji. Jest przeznaczona dla dzieci, młodzieży, dorosłych i osób starszych. Towarzystwo psa pomaga m.in. dzieciom z trudnościami w nauce, z niepełnosprawnością intelektualną i fizyczną, osobom chorym i starszym. Może być prowadzona indywidualnie lub w małych grupach.

Arteterapia to inaczej leczenie przez sztukę. Zgodnie z definicją Brytyjskiego Stowarzyszenia Arteterapeutów (The British Association of Art Therapists (BAAT)) arteterapia jest formą psychoterapii (art psychotherapy), która traktuje media artystyczne jako podstawowy sposób komunikacji. We wspierającym środowisku, któremu sprzyja relacja terapeutyczna, uczestnik arteterapii może tworzyć obrazy i obiekty, w celu ich eksploracji oraz dzielenia się znaczeniami, które mogą być z nich odczytane.

Dzięki temu osoba może lepiej zrozumieć siebie oraz naturę swoich problemów i trudności. To z kolei może prowadzić do pozytywnej trwałej zmiany w jego postrzeganiu siebie, w aktualnych relacjach oraz ogólnie rozumianej jakości życia (David B. Edwards: Art therapy. London: SAGE, 2004).

Techniki i metody wykorzystywane przez arteterapeutów to m.in. rysunek, rzeźba, malarstwo, muzyka, taniec, drama i wiele innych.

Aby wziąć udział w arteterapii nie trzeba posiadać uzdolnień artystycznych. Wytwory uczestników nie podlegają ocenie. Terapia przez sztukę jest szczególnie wskazana dla tych dzieci i dorosłych, którzy mają trudności z wyrażeniem swoich myśli i uczuć słowami, odpowiadaniem na pytania, formułowaniem wypowiedzi.

Celem zajęć jest rozwijanie umiejętności pomocnych w byciu skutecznym Rodzicem szczęśliwego Dziecka.

Podejmowane na zajęciach zagadnienia odnoszą się do różnych sfer rodzicielstwa:

  • rozpoznawania zasobów własnych i dziecka,
  • postaw rodzicielskich i stylów wychowania,
  • radzenia sobie z emocjami,
  • sztuki komunikowania się,
  • umiejętności stawiania granic,
  • nagradzania,
  • wychowania do samodzielności,
  • radzenia sobie z zachowaniami trudnymi.


Zajęcia mają charakter treningowy i bazują na aktywnej pracy wszystkich uczestników.

Warsztaty ogólnorozwojowe dla dzieci wraz z rodzicami, odbywają się raz w msc. 1,5 godz.